CAN SIKINTISI ÜZERINE FELSEFI VE MODERN YAKLAŞIMLAR

 Can sıkıntısı, insanlık tarihi boyunca bireysel ve toplumsal bir mesele olarak tartışılmıştır. Bu duygu, yalnızca basit bir ruh hali değil, insanın varoluşsal sorularını ve anlam arayışını yansıtan derin bir olgudur. Tarihten modern zamana kadar uzanan bu kavram, felsefi analizlerle zenginleşmiş ve modern yaşamın etkileriyle dönüşüme uğramıştır. Makalenin Amacı   Bu makalede, can sıkıntısının tanımından başlayarak, felsefi yaklaşımlar, modern toplum üzerindeki etkileri ve çözüm önerileri detaylı bir şekilde ele alınacaktır. Can Sıkıntısının Tanımı ve Doğası Can Sıkıntısı Nedir? Can sıkıntısı, genellikle bir şey yapma isteksizliği, yaşamın monotonluğu ya da bir amaçsızlık hissi olarak tanımlanır. Bu duygu, bireyin içinde bulunduğu çevresel koşullardan kaynaklanabilir ya da içsel bir huzursuzluğun dışavurumu olabilir. - Seneca ve Antik Dönem: Antik Yunan ve Roma döneminde düşünürler, insanın günlük yaşamının rutinlerinden kaynaklanan monotonluğa dikkat çekmişlerdir....

Sanatı anlamak / Aslı Karadağlı'nın Kaleminden

 

“Sanatın amacı, varlıkların dış görünümlerini değil, onların içsel önemlerini temsil etmektedir.”

-Aristoteles

   Hiç durup düşündünüz mü bizler sanatı anlamakta neden zorluk çekiyoruz? Gombrich ünlü kitabı, Sanatın Öyküsü’nde 'sanat, farklı zamanlarda ve yerlerde farklı şeyler anlamına gelebilir’ der. Dolayısı ile bugün bir kitlenin sanatı anlamama sebebi ya da sanatı anlamıyorum şeklindeki serzenişleri sanata olan ön yargılarından ibarettir. Sanat sevilen ekollerin bir yansıması değildir.

Şöyle ki, hepimiz az çok Rönesans sanatını biliriz. Bu dönemin sanatına kısmen de olsa hakimiz. Çünkü bu sanat  apaçık bir şekilde tüm simetrisi ile gözlerimizin önündedir

Sandro Boticelli, Venüs’ün Doğuşu, 1485-86, Uffizi Galerisi.

Sandro Boticelli, Venüs’ün Doğuşu, 1485-86, Uffizi Galerisi. 


Ancak Rönesans döneminden yaklaşık beş asır ileride olan, günümüze tarihsel açıdan daha yakın olan modern sanatı anlamakta zorlanırız. Anlamlandıramamak kimi zaman içimizde öfke uyandırır.


Marchel Duchamp, Çeşme, 1917.


Fakat unuttuğumuz bir şey vardır ki her sanatın, her dönemin bir felsefesi vardır. Evrimsel açıdan, içgüdüsel olarak ‘klasik olan’ pek ala bize hitap edebilir . Fakat bu klasik olan her ne ise değişim gösteren bir kavram olacaktır. Zaman da bu değişimi gösteren en temel kavramlardan birisidir. Tıpkı Gombrich’in dediği gibi, sanat farklı şekillere girer. Rönesans’ın klasik üsluba girmesi, bu dönemin adı üstünde Rönesans olması (antikitenin yeniden doğması, yeniden aydınlanma) yani dönemin tüm dünyada ses getiren klasik üslubu yeniden temsil etmesi, insanların içgüdülerinde yer alan klasik anlayışa hitap etmesi gibi birçok sebep bu dönem sanatını daha ön plana çıkarır ve anlaşılır kılmıştır.

   Modern sanata gelince ise tıpkı Rönesans sanatında olduğu gibi bir felsefe anlayışı vardır. Duchamp, 1917 yılında bir pisuarı ters çevirip imza atarak sanat eseri demiştir. Aslında bir başkaldırı olan bu eser, dönemin ve geçmişin tüm kalıplarına karşı çıkarak meydan okumasıdır. “Peki bir pisuarla mı meydan okumalıydı?” soruları akıllara gelebilir. Bu noktada ‘sanat nedir?’ değerlendirmesi yapmak yerinde olacaktır.

Peki sanat nedir? Bir tanımı ve bir sınırı var mıdır?

    Sanat nedir sorusu basit gibi görünse de cevaplaması ve tanımlaması çok zordur. Bir dışa vurum yöntemidir ve sınırı yoktur. Duchamp’a kadar olan sanatın da bir sınırı yoktu. 20. Yüzyılda sanatçılar dışa vurumlarını yansıtmada pek çok farklı yolları tercih etmişlerdi. Fakat yine de gözle görülmeyen sınırlar mevcuttu. Peki sanat, bir dışa vurum yöntemi (basit tabirle) neden sınırları olan bir alan olmalıydı? Duchamp bu gözle görülmeyen sınırları yıkmak istedi ve başardı da. Bunu ancak basit gibi görülen bir nesneye basit bir yön vererek en az katkı ve en fazla yaratıcılıkla dile getirdi.

  Yakın geçmişte İtalyan sanatçısı Maurizio Cattelan'ın Komedi isimli eseri de tıpkı Duchamp’ın çeşmesi gibi çokça eleştiri aldı ve sanat camiası, sanat eseri olup olmadığını tartıştı. Kimileri Komedi’yi saçma buldu.



 Maurizio Cattelan'ın Komedi.

  Cattelan'ın Müzelerin sanattan önce maddi kaygılar gütmesini, küresel ticaretin berbat bir yön aldığını söylemek istediği bir dışa vurumdu bu. Sanatçı bunu zekice bir mizah yolu ve yaratıcılık ile aktardı.

Peki ya sanat 15. yüzyıldan bu yana hiç değişmeden klasik unsurları ile kalsaydı ne kadar sanat olurdu? 

 

 Kaynaklar

Antmen Ahu, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay., 2014.

Hodge Susie, Sanatın Kısa Öyküsü, Hep kitap Yay., 2019

Graham Whitham, Grant Pooke, Sanatı Anlamak, Hayalperest Yay., 2018.

---

Kaliteli içeriklerimizin devam edebilmesi için Patreon linki üzerinden bize bir kahve ısmarlamanız size hiçbir şey kaybettirmeyecekken bize çok şey kazandıracak.  

https://www.patreon.com/kitapdedektifiyiz

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Cumhuriyet Dönemi Roman Özellikleri

Anı Türünün Özellikleri: Detaylı Bir İnceleme

Divan Edebiyatının Kökeni ve Gelişimi