20 y.y. Felsefesi

Varoluşçuluk ve Önemli Temsilcileri Varoluşçuluk, bireyin kendi varlığını ve anlamını yaratma sorumluluğunu vurgulayan bir felsefi akımdır. Varoluşçulara göre, insan varlığı, önceden belirlenmiş bir öz veya anlam taşımaz. İnsan, kendi seçimleri ve eylemleriyle anlam yaratır. Bu nedenle, varoluşçuluk, bireysel özgürlük ve sorumluluğu ön plana çıkarır. Önemli Temsilciler: Søren Kierkegaard: Varoluşçuluğun öncülerinden biri olarak kabul edilir. İnanç, kaygı ve bireysellik üzerine yaptığı çalışmalarla tanınır. Friedrich Nietzsche: Güç iradesi, Üstinsan ve Tanrı'nın ölümü gibi kavramlarla varoluşçuluğa önemli katkılar sağlamıştır. Jean-Paul Sartre: Varoluşçuluğun en tanınmış temsilcilerinden biridir. "Varoluş özden önce gelir" sözüyle varoluşçuluğun temel tezini özetler. Simone de Beauvoir: Kadınların varoluşsal durumunu ve cinsiyetçiliği ele alarak varoluşçuluğa yeni bir boyut kazandırmıştır. Postmodernizm: Eleştir

PARA “İNSAN”: SÜRREALİZM VE KAPİTALİZMİN DANSI


 

Fraktal: Para Adam / Fractal: Money Man

Tür: Kurmaca- Süre: 20 dakika – Yapım Yılı 2022 – Türkiye

 İşçi Filmleri Festivali kapsamında karşılaştım "Para Adam" ile. Kendisi kısa bir film. İnsanın parayla olan ilişkisini plaza çalışanları üzerinden anlatmayı tercih etmiş. Bunu yaparken metaforlardan çok gerçekçi bir imge kullanmış; “Para”.

 Kariyerist olmayı tercih eden kişinin başına gelen mide bulandırıcı, kışkırtıcı, hırslı durumu gözler önüne serilir. Yetmez, işçilerin kendi aralarındaki rekabetin sertliği sos olur.

 Avangart, sürrealist, fantastik öğelerle keskinleştirilmiş, eleştirel gerçekçi, anti-kapitalist, ironik ve sert bir film gibi gözükebilir çoğu kişiye. Ancak ne kadar öyledir?

 Bu sorunun cevabını yine aynı festivalin başka gösterimleriyle açıklamak en iyisi. 

 Bunlardan ilki…

Rien à Foutre / Yapacak Bir Şey Yok / Zero Fucks Given

Tür: Kurmaca- Süre: 1 saat 50 dakika Yapım yılı: 2020 – Belçika, Fransa

 Ucuz biletleriyle ünlü bir havayolu şirketinde uçuş görevlisi olan Cassandra, ailesiyle birlikte yaşamak istemediği için bir kaçış olarak fazla mesai yapmaya hep gönüllüdür ve işini en verimli şekilde yerine getirir. Ancak buna rağmen şirket onu işten atar. Aldığı yüksek maaşlar sebebiyle aristokrat işçilerin arasında yer alan Cassandra, gün geçtikçe yozlaşmaya ve yabancılaşmaya başlar. Bu yabancılaşma hali iş koşullarının değişmesi için greve giden işçileri umursamamasıyla daha net ortaya çıkar. 

 İşten kovulduğunda, uzun zamandır kaçtığı şeyle yüzleşen kahramanımız, hedeflediği iş için görüşmeye çağrıldığında özgürleştiğini fark eder ve artık kamerayı dışarıdan değil içeriden görmeye başlarız.

The Other Half / Öteki Yarı

Tür: Belgesel – Süre: 72 Dakika- Yapım Yılı: 2021 - Yunanistan

 Bir foto muhabiri 15 yıl boyunca Avrupa sınırlarının karanlık geçitlerinde göçmen yolculuklarına tanıklık eder. Kamerası ulaşılmaz yerlere girer, insan sınırlarını zorlayan insanların hikayelerini belgeleyerek “Diğer Yarının” nasıl yaşadığını ortaya çıkarır.

Kamera, ölen insanlarının katilinin kim olduğunu sert bir şekilde sorgular.

 

Yaramaz Çocuklar / Les Enfants Terribles  

Tür: Belgesel – Süre: 89 Dakika – Yapım Yılı 2021 – Türkiye, Fransa, Almanya

 Zeynep, üniversite eğitimine devam edebilmek için açık liseye kaydolur ve bir fabrikada çalışmaya başlar. Ağabeyi Mahmut ise görücü usulü evlendiği eşinden ayrılmaya karar verir. İki kardeşin bu değişimi, hem muhafazakar ailelerinde hem de köylerinde huzursuzluğa neden olur.

Film, oldukça gerçekçidir. Yaşananların hiç birisi kurgu değildir. Muhafazakar olmalarının yanında çekimin Hatay’da yapılması, alışılmışın dışındaki mezheplerin güç otoritelerini, güç değişince de nasıl hiçbir şeyin değişmediğini açıkça gözler önüne serer..

 

Başlangıçtan Sona Bütün Filmlerin Bağlamı

 “Para Adam” ile çıktığımız yolda, paranın nasıl da toplumu şekillendirdiğini, bireyin düşüncesinin önüne geçip imge halinin kutsallaştığına şahit oluyoruz. Bu kutsallık hali öyle bir noktaya gelir ki iktidarı elinde tutan kişinin mide bulandırıcı halden bile zevk almaya başladığına tanık oluruz.

 Öte taraftan “Yapacak Bir Şey Yok”da bu kutsaliyet hali işçileri öyle bir yozlaştırmakta ki sadece onunla yaşayacağını zannederken az önceki kusma hali artık zehirleme ve bilinç kaybına kadar ilerletir.

 Söz konusu bilinçsizlik haliyse kendi sınıfına yabancılaşıp asıl kurtuluşu görememesine gebe bırakır.

 Bu sonucun daha derin bir hali olan kapitalizmin en üst aşamasındaki emperyalizmin oluşturduğu savaştan kaçan insanlarsa öznenin çizdiği sınırları geçerken ya boğulurlar yahut da vurulurlar. Vuran yahut ölmesine göz yumanlar bu durumdan büyük zevk alırlar.

 Son olarak Yaramaz Çocuklar’da az önceki özne olan kapitalizmin ana çekirdeğini oluşturan ve gericiliği her şekilde besleyen aile kavramıyla (saf sevginin buradan beklenemeyeceği özel mülkiyet sonrası oluşturulan bu kavramdan bellidir) gücü taçlanır.

 Aile devam ettikçe kapitalizm devam eder, kapitalizm devam ettikçe aile.

 Kimin daha güçlü olduğu belli değildir. Artık ikisi düşman değil bütündür.

 Para Adam’ın son sahnelerinden birinde bozuk para kusan patron belki de bunun en büyük göstergesiyken aynı zamanda da kurtuluşa en yakın film Yapacak Bir Şey Yok filmi olabilir. Ancak o bile kariyerizme çözümü kariyerist davranmakta bulur.

 Çözüm bunların hiç biri değildir. Bu filmlerin tamamı çözüm değil sorunu teşhir etmiştir.   

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Cumhuriyet Dönemi Roman Özellikleri

İNSAN NEDEN ANLATMAYA BAŞLADI ? / Uçan Salyangoz

Anı Türünün Özellikleri: Detaylı Bir İnceleme